Breloki w bojkowskie wzory

17:19


Pamiętacie nasze bojkowo-bieszczadzkie przygody, kiedy to przez przypadek wylądowaliśmy w Sanoku i Ustrzykach Górnych, przy okazji odkrywając kulturę Bojków (dla przypomnienia: KLIK)? Sylwia z Rafałem, właściciele "Bojkowej Chaty" w Smereku zwrócili się do mnie ponowie w celu uzupełniania zwierzęcych zapasów, a ja ochoczo ruszyłam do pracy!

Sztuka ludowa jest piękna, ma w sobie niesamowitą moc i swego rodzaju magię. Oglądanie jej sprawia ogromną przyjemność, ale dopiero próba odtworzenia jej daje poczucie niesamowitego przemyślenia sprawy! 


Haft karpacki - w tym wypadku konkretnie bojkowski - można by powiedzieć, że to "tylko" zwykły haft krzyżykowy, ujmowany w pasowe kompozycje, ależ jak on jest rozbudowany! Gęsto haftowanymi, dekoracyjnymi pasami ozdabiano mankiety i kołnierze koszul, wykorzystywano je jako wstawki w odzieży, a także wykonywano na bieliźnie domowej - obrusach czy ręcznikach. Dominowały wplecione w pasy romby oraz kwadraty, a do ulubionych kolorów należały: niebieski, czerwony, żółty, zielony, czarny i brązowy, z czego każdy miał swoje symboliczne znaczenie (np. czerwień to miłość, chęć życia i męska moc).  

Moją interpretację bojkowych wzorów naniosłam na brzuszki miśków i ogonki lisów w postaci malunków. W zakresie haftu nie czuję się mocna. Namalowanie wzoru mającego ledwo ponad 1x1cm było wyzwaniem! Dobór zwierząt nie jest oczywiście przypadkowy: niedźwiedzie grasują w Bieszczadach, wiadomo, a lisy - tu ciekawostka: Bieszczady to prawdziwa stolica polskich lisów, które tłumnie odwiedzają Chatę Sylwii i Rafała! Ale mi te bojkowe zwierzaki narobiły smaka na góry! Oto efekt! 


Co powiecie na taką interpretację? 
Jeśli zdecydujecie się rzucić wszystko i wyruszyć w Bieszczady (co polecam!) odwiedźcie koniecznie Smerek, gdzie w ścianach Bojkowej Chaty czekać na Was będą wykonane przeze mnie szkraby - zarówno do kupienia jak i w roli breloków do kluczy do każdego pokoju (które też oczywiście polecam!). 

Zostawiam Was z kilkoma naszymi zdjęciami z Bieszczad z wypadu sprzed 4 m-cy.
Czuj duch!
Joanka Z. 

wschód słońca widoczny z Chatki Puchatka

You Might Also Like

15 komentarze

  1. ZACHWYCAJĄCE!!!!!!!!!!

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie lubisz hub???? :-(......;-D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ludzi-pasożytów - huby same w sobie są niesamowite! ;)

      Usuń
  3. Aż zachciało mi się w góry! Zapiszę sobie Bojkową Chatę na plany wakacyjne :) Miśki wygrywają!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Koniecznie! Sama mam w planach tam dotrzeć i odwiedzić moje uszyte dzieciaki ;) W Smereku nigdy jesze nie byłam i chciałabym to szybko zmienić!

      Usuń
  4. To wszystko wygląda super. Aż mi się zachciało mieć brelok do kluczy, choć normalnie ich nie znoszę

    OdpowiedzUsuń
  5. Przecudne te breloki! :D Uwielbiam!

    OdpowiedzUsuń
  6. Niezwykle urocza ta interpretacja! :D Śliczne, małe dzieła!

    OdpowiedzUsuń
  7. Uwielbiam Twoją twórczość. Ostatnio widziałam piękne ptaszki w sopockiej Dziupli - na żywo wyglądają niesamowicie :). Niedźwiadki i liski - nie mam pojęcia, jak je zrobiłaś, ale chcę i je kiedyś spotkać :D.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo mi miło! <3 Sama muszę też to moje sopockie ptactwo znów niedługo odwiedzić! A na spotkanie z mikro-misiami i lisami zapraszam w Bieszczady :)

      Usuń
  8. uwielbiam haft do tego stopnia, że cały mój jeden bok zdobi tatuaż z motywem haftu kaszubskiego. Bieszczady też uwielbiam, kiedyś jeździłam co roku, ale od 3 lat nie mogłam tam dotrzeć. W tym roku chcemy spróbować wspólnie z Niemowlakiem, zobaczymy co z tego wyjdzie. Zawsze zatrzymywaliśmy się w Wetlinie, ale może dzięki Twojej rekomendacji zdecydujemy się na Bojkową Chatę :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Rewelacyjne te breloki, świetne!

    OdpowiedzUsuń

Będzie mi miło, jeśli zostawisz po sobie jakiś ślad!

Uprzejmie uprzedzam, że wszelkie komentarze wystawiane przez firmy, będące próbą podbicia pozycjonowania swojej strony będą kategorycznie usuwane. Lubię swojego bloga, lubię grzyby, nie lubię pasożytniczych hub!

Facebook

INSTAGRAM

Subscribe