Lekcja 10: rodzaje zamków błyskawicznych i sposoby ich wszywania

20:23


Zamek błyskawiczny stanowi dla wielu początkujących osób wysoką poprzeczkę. Pokażę Wam dziś jak rozróżniać zamki, by móc je jak najlepiej dopasować do swoich potrzeb, a także jak bez problemu wszyć każdy z ich rodzajów!

Historia zamka błyskawicznego sięga już niemal 100 lat! Używane przez nas suwaki działają według rozwiązania pomysłu szwedzkiego inżyniera Gideona Sundbacka, który uzyskał na nie patent w 1917 r. Początkowo zamki jego pomysłu wykorzystywano w odzieży lotniczej. Od tamtego czasu w zakresie rodzajów zamków i ich zastosowań zmieniło się wiele. Wyobrażacie sobie noszenie wyłącznie spodni bez rozporków i walizki na guziki? ;)  

Obecnie zamki możemy podzielić najogólniej na: metalowe i zamki z tworzywa sztucznego (głównie plastik), które z kolei dzielimy na: zamki spiralne, kostkowe i kryte. Każdy rodzaj zamków możemy zakupić w różnych rozmiarach - najczęściej są to zamki o numerach #3 i #5, oznaczających mierzoną w milimetrach szerokość łańcucha spinającego (zarówno metalowego i plastikowego).   

ZAMKI PLASTIKOWE 

Zamki spiralne - spotkacie je przede wszystkim w bluzach, swetrach, kurtkach, kosmetyczkach, piórnikach, torbach, kieszeniach w odzieży i dodatkach. Łańcuch spinający tworzy wpleciona w taśmę suwakową plastikowa spiralka (na zdjęciu poniżej możecie ją zobaczyć - wyprułam ją specjalnie dla Was w czarnym zamku). Najbardziej popularne są rozmiary #3 (kieszonki, małe kosmetyczki, portfele, pościel), oraz #5 (bluzy, pokrowce, ja używam ich w szytych przeze mnie nerkach, kosmetyczkach oraz torbach). Szersze zamki możemy wykorzystać w kurtkach lub płaszczach.  

Zamki kostkowe - łańcuch spinający tworzą dwa rządki pojedynczych kostek wtopionych w taśmę suwakową. Zamki te stosuje się najczęściej w odzieży i dodatkach sportowych. 

Zamki kryte - od razu zauważycie, że mają inną budowę, ich łańcuch spinający schowany jest pod spód taśmy suwakowej - wszywając ten zamek uzyskujemy bardzo estetyczne wykończenie, w czym pomocna jest specjalna stopka (czytaj poniżej). Zamki można kupić w jednym rozmiarze. Przy odpowiednim dobraniu koloru zamka można uzyskać niewidoczne zapięcie. Zamki tego typu używane są najczęściej w odzieży damskiej: sukienki, spódnice, dopasowane bluzki, spodnie.   


ZAMKI METALOWE

Ich budowa przypomina zamki kostkowe, przy czym ząbki wykonane są z metalu. Spotkamy je w kurtkach, płaszczach, obuwiu, torebkach, portfelach, a także w większości rozporków. Metalowe ząbki spotkamy w różnych opcjach kolorystycznych: nikiel, mosiądz, złoto, srebro, miedź. 


DODATKOWE OPCJE

Zamki możemy kupować także w różnych wariantach:
- jedno- lub dwusuwakowe (stosowane np. w kurtkach, śpiworach),
- rozdzielcze (pozwalające bez problemu rozpinać i zapinać zamek, np. w bluzach, kurtkach) lub nierozdzielcze (zakończone z jednej strony maszynowo, wszywane np. w rozporki czy torby),  
- z suwakiem non lock (bez blokady) lub auto lock (mają mechanizm zabezpieczający suwak przed otwarciem - często są to widoczne od spodu ząbki blokujące; dzięki temu nie rozpinają się nam rozporki). Suwaki non lock mają często półokrągłe zakończenie, auto locki - prostokątne. 



Co wybrać na początek?

Jeśli jesteś początkującą osobą odłóż lepiej szycie metalowych zamków i zamków kostkowych na później, aż zdobędziesz wprawy. Na twardych ząbkach łatwo możesz połamać wiele igieł, a wybitego ząbka już nie naprawisz (co pewnie wiele z Was zna po sobie i rozwalonych zamkach w kurtkach). Idealne na początek będą zamki spiralne - są miękkie, możesz bez problemu przeszywać je w poprzek na maszynie, a wachlarz ich zastosowań jest olbrzymi! Dodatkowo zachęcam też do próbowania sił w zamkach krytych - efekt profesjonalnego wykończenia naprawdę nie jest taki trudny do osiągnięcia! 

Jak już pisałam w poście na temat akcesoriów krawieckich: możesz zwojować świat używając wyłącznie trzech rodzajów stopek. Pokażę Wam jak za pomocą tych stopek wszyć zamek i jaki efekt możecie uzyskać. Który efekt i sposób będzie dla Ciebie najlepszy? Ocenisz sam/a.    

od lewej: stopka uniwersalna, półstopka/stopka do zamków, stopka do zamków krytych
WSZYWANIE ZAMKA SPIRALNEGO PRZY POMOCY STOPKI UNIWERSALNEJ

Do wszywania zamków trzeba mieć sporą dawkę cierpliwości i pokory. Zanim wszyjesz zamek przyfastryguj go do materiału lub przytwierdź szpilkami (wbij je w poprzek, aby maszyna mogła gładko po nich przeszyć materiał i nie blokować się o ich główki). 

 

Układamy taśmę suwakową prawą stroną do prawej strony materiału. Fastrygujemy lub szpilkujemy i szyjemy. Zamek możesz wszyć od strony materiału lub suwaka - jak Tobie wygodniej. Wybierając stopkę uniwersalną szyjesz w dość dużej odległości od łańcucha spinającego. Krawędź stopki prowadź bezpośrednio przy nim (wyczujesz go, jego wysokość stanowi dobrą barierę i nie pozwoli Twojej stopce "wjechać na niego do góry"). Jeśli możesz pozycjonować igłę ustaw ją jak najbliżej krawędzi (na zdjęciu poniżej mam igłę przesuniętą maksymalnie w lewą stronę).


Po przeszyciu odwracamy materiał i przeszywamy po wierzchu. Powtarzamy czynność z drugiej strony zamka.


WSZYWANIE ZAMKA SPIRALNEGO PRZY POMOCY PÓŁSTOPKI

Półstopka nazywana jest często stopką do wszywania zamków. Jej budowa pozwala nam szyć w bliższym dystansie do łańcucha zamka niż stopka uniwersalna. Możemy ją mocować w maszynie zależnie od tego, czy będziemy szyć z lewej lub prawej strony. Ja poniżej szyję po lewej stronie stopki, igłę mam ustawioną centralnie. 


Podobnie jak w przypadku zwykłej stopki: odwracamy materiał i przeszywamy po wierzchu. Powtarzamy czynność z drugiej strony zamka. Zwróć uwagę i ile głębiej jest wszyty zamek i jak blisko krawędzi możesz przeszyć materiał przy pomocy tej stopki.


WSZYWANIE ZAMKA KRYTEGO PRZY POMOCY STOPKI DO ZAMKÓW KRYTYCH

Największą trudność w tym przypadku stanowi dobre przyłożenie i przyfastrygowanie zamka. Przykładamy prawą stronę taśmy do prawej strony materiału, jak widać to na zdjęciu poniżej. Po przyfastrygowaniu sprawdź czy na pewno dobrze wszyłeś/aś zamek - zapnij go i rozepnij. 

  
Stopka do wszywania zamków krytych ma zupełnie inną budowę niż dwie powyższe stopki: jest zbita (osobiście nazywam ją czołgiem), na spodzie ma dwa rowki służące do prowadzenia zamka podczas szycia - nie użyjesz jej w żadnym innym celu. Rowki te delikatnie odginają łańcuszki spinające, dzięki czemu możemy szyć bezpośrednio wzdłuż nich uzyskując estetyczne wykończenie. Wsuń w jeden rowek (w zależności, z której strony szyjesz) ząbki zamka. Igła w pozycji środkowej i szyjemy, stopka robi robotę za Ciebie!


I druga strona, drugi rowek. I gotowe! Odwróć i przeprasuj materiał.


Zwróć uwagę jak blisko możesz poprowadzić dzięki tej stopce szew! Po odwróceniu zamek jest niewidoczny!


Jak widzicie wszywanie zamków daje nam masę możliwości i efektów i pozwala na sporo manewrów. Suwaków naprawdę nie trzeba się bać (nie martw się jeśli kilka pierwszych Ci nie wyjdzie - wiele osób nawet nie próbuje i ucieka przed takimi próbami!), a umiejętność ich wszywania otworzy Ci nowy rozdział w szyciu: torby, kosmetyczki, etui, pokrowce, poszewki, spódnice z karczkami, dopasowane sukienki, a w dalszej perspektywie spodnie, ba - płaszcze i żakiety! Spróbuj, nie pożałujesz. Rzuć jeszcze raz okiem na trzy sposoby uzyskane przy pomocy różnych stopek - który będzie dla Ciebie najlepszy? Powodzenia!  

1: zamek kryty + stopka do zamków krytych
2: zamek spiralny #5 + półstopka
3: zamek spiralny #5 + stopka uniwersalna
Jeśli opanujesz podstawy wszywania zamków moje tutoriale stoją przed Tobą otworem! Możesz bez problemu uszyć z wykorzystaniem suwaka:
- kosmetyczkę/kopertówkę - KLIK
- kombinezon dla dziecka - KLIK

lub zainspirować się moimi przeróbkami na: 
- recykling bluzy - KLIK
- recykling swetra - KLIK

Pamiętaj: ogranicza Cię tylko Twoja wyobraźnia!

- - - - ✂️- - - -

Jeśli uważacie ten post za pomocny - będzie mi bardzo miło jeśli dacie mi o tym znać i /lub podzielicie się nim z osobami, które go potrzebują. "Kurs szycia" jest dla Was - mam nadzieję, że pozwoli Wam rozwinąć Wasze umiejętności i nabierzecie chrapki na więcej szycia w Waszym życiu!

WAŻNE: na chwilę obecną to ostania lekcja kursu, po której robię sobie przerwę. Jestem otwarta na Wasze propozycje - jeśli powinnam rozwinąć któryś z tematów bardziej lub coś pominęłam to z chęcią będę kontynuować lekcje, dajcie tylko znać! 

Przegląd wszystkich lekcjiKLIK

Pozdrowienia serdeczne,
Wasza Joanka Z.

You Might Also Like

22 komentarze

  1. Super! Dzięki za klarowne wyjaśnienia i za słowa zachęty - biorę się właśnie za mój pierwszy zamek i po przeczytaniu Twojego posta poczułam się jakoś tak pewniej:). Pozdrowienia!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Powodzenia! W razie trudności (których oczywiście nie ma co zakładać!) - pisz śmiało :)

      Usuń
  2. Ale super! :D
    You are my hero! <3

    OdpowiedzUsuń
  3. rzeczywiście ten kryty teraz już nie wydaje się tak trudny, tylko trzeba zaopatrzyć się w odpowiednią stopkę... A w następnej kolejności zamawiam kurs tapicerowania, bo utknęłam w trakcie odnawiania fotela :( szkoda, że to już koniec serii, bo bardzo mnie zmotywowałaś do działania, rady z kursu szycia wykorzystałam w praktyce rozliczając się ze swoimi zapasami w cyklu "Po co to kupiłam?!"

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Stopki są dostępne w pasmanteriach, może ma ktoś znajomy - teraz prawie każda maszyna jest wyposażona w taką stopkę w "pakiecie startowym", znajdziesz/kupisz/zdobędziesz bez problemu! Działaj, bardzo się cieszę, że kurs jest przydatny! To nie koniec, z chęcią wrócę, tylko potrzebuję przerwy, bo regularne przygotowywanie wpisów troszkę mnie wypompowało. A odnośnie mebli - nigdy nie tapicerowałam na poważnie, mój poziom kończy się na chwilę obecną na pufie, reszta byłaby improwizacją ;)

      Usuń
    2. tak, wiem że nie ma problemu z zakupieniem takiej stopki w pasmanteriach w Polsce, ale od kilku miesięcy mieszkam w Niemczech, i niestety "stopka do wszywania zamków krytych" jeszcze przerasta moje umiejętności językowe ;) ale niedługo będę kilka dni w Polsce, więc poszukam :)

      Usuń
  4. Suuper Dziekuje za ten post !!! :) Moze dzieki niemu zaczne szyc poszewki z zamkiem :)
    Rowniez pragne podziekowac za lekccje szycia torby ,siatki dwustronnej :)) Efekt mozesz zobaczyc u mnie jak znajdziesz chwilke :)) Dziekuje i na pewno jeszcze takie torby powstana u mnie :) Pozdrawiam :)
    http://aguska31.blogspot.de/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pięknie! życzę kolejnych, owocnych uszytków :) Poszewki przy torbie to pestka, serio!

      Usuń
  5. Uwielbiam stopkę do zamków krytych i same zamki kryte - póki co inne mogłyby dla mnie nie istnieć ;) Ale wiadomo, że to tylko póki co

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ja rzadko wszywam zamki kryte i są dla mnie zawsze miłą odskocznią ;)

      Usuń
  6. Anonimowy24/10/16

    Joanko! Straszna szkoda, że kurs się już kończy, bo był świetny. Z utęsknieniem czekałam na każdy wpis i czytałam z wypiekami na twarzy usiłując odtworzyć to co napisałaś.
    Może mogłabyś jeszcze napisać tekst o trikach na wykończanie ubrań w środku bez overlocka? Przy pomocy zwykłej lidlowej maszyny. Wtedy przerabianie ubrań z lumpa stałoby przede mną otworem.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kurs się nie kończy, nastąpi tylko mała przerwa aż zregeneruję komórki, by nie doszło do wypalenia materiału ;) Cieszę się, że wpisy były pomocne i mam nadzieję, że będą nadal! Odnośnie wykończeń - to jest dobry pomysł na post! Wstępnie napiszę tylko, że najprostsze jest obrzucanie zygzakiem (była o tym mowa w poście na temat tego ściegu, to naprawdę wystarczy; wszystkie moje ubrania obrzucałam w ten sposób w pierwszych latach szycia na wzór mojej mamy i babci) lub użycie ściegu owerlockowego :)

      Usuń
  7. Agnieszka29/10/16

    Zamek kryty już nie taki straszny, dzięki. :) Dobry pomysł wyżej o tych wykończeniach, jeśli miałabyś czas kiedyś.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę, że udało mi się rozpędzić demony zgromadzone wokół wyobrażenia na temat wszywania zamka krytego! :) Napiszę taki post, chętnie! Dziękuję Wam Dziewczyny za podsunięcie pomysłu, dopisuję do listy!

      Usuń
  8. Bardzo konkretnie przekazane informacje, a to lubię. Przydatne porady w jednym miejscu:) Dzięki.

    OdpowiedzUsuń
  9. Bardzo dziękuję za całą akademie:) dwa ostatnie wpisy plus o czyszczeniu maszyny to dla mnie nr 1. Obecnie lezew łóżku i się kuruje ale mam silne postanowienie że jak wydobrzeje, a ojej dziecko w tym czasie nie zacznie chorować to koniec tygodnia wyciągam maszynę i próbuje lamówki i zamka.
    Lamówki na prostym się tak bardzo nie boję ale nie wiem jak się będzie zachowywać np na okrągłym dekolcie? A może masz inny pomysł jak wykończyć bluze reglan dla dziecka? Albo bluze na zakładki tak jak body dla dziecka?
    Te wykończenia są moja zmorą. Uszyje spodnie dresowe i nie mogę ładnie, prosto wykończyć bo nawet gumę jakoś krzywo wszywam. A surowe zakończenia bez obróbki mi się nie podobają....

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Trzymam kciuki! A do wykończeń dzianin proponuję użyć ścieg elastyczny. Maszyna domowa nigdy nie pozwoli na profesjonalne wykończenia jakie daje nam overlock i trzeba się z tym pogodzić ;)

      Usuń
  10. zamki tak jak guziki to jak dla mnie na razie czarna magia, ale może po lekcji pójdzie mi lepiej ;)

    OdpowiedzUsuń
  11. Opis jasny i przystepny z pomocnymi zdjeciami...jeszcze nie probowalam wszywac zamka- balam sie, ale teraz wydaje sie ze dam rade :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie ma czego się bać - próbuj! :)
      Jak już człowiek się przełamie to idzie z górki!

      Usuń

Będzie mi miło, jeśli zostawisz po sobie jakiś ślad!

Uprzejmie uprzedzam, że wszelkie komentarze wystawiane przez firmy, będące próbą podbicia pozycjonowania swojej strony będą kategorycznie usuwane. Lubię swojego bloga, lubię grzyby, nie lubię pasożytniczych hub!

Facebook

INSTAGRAM

Subscribe