niedziela, 1 lipca 2012

Jak zrobić wykrój spodenek - krok po kroku

Kochani,
dostaję od Was wiele maili z pytaniem jak uszyć krótkie spodenki/gatki/szorty, które prezentowałam w TYM poście. Oto przepis.

Lekcja 1: robimy wykrój 

Najłatwiej jest sięgnąć po gotowy wykrój spodenek, jaki oferują nam różne magazyny (m.in. Burda, Szycie krok po kroku, Diana Moden). Chciałabym Wam pokazać jak stworzyć taką formę samemu. Aby samodzielnie wykonać wykrój i uszyć na jego podstawie szorty nie trzeba być mistrzem krawiectwa:) Można stworzyć go odrysowując poszczególne formy z naszych codziennych ubrań. Jako wzorcowe, docelowe posłużą nam formy spodenek z Burdy nr 5/2010:
Wykrój spodenek z Burdy 5/2010 - przód i tył
Do przygotowania form potrzebne będą:
- spodnie - najlepiej dresowe albo takie, które mają proste nogawki i nie są zbyt taliowane,
- arkusz papieru pakowego - szary lub biały (koszt: ok. 0,50zł),
- gruby miękki ołówek albo kredka,
- szpilki,
- marker lub mazak,
- nożyce,
- dla chętnych: mały talerzyk:)
I zaczynamy:)
Wywińmy jedną nogawkę spodni na lewą stronę i wsadźmy do środka drugą, niewywiniętą nogawkę.
Ułóżmy nogawki, aby prosto na sobie leżały. Naszym oczom ukazała się forma na wykrój przodu:)
I teraz zaczyna się zabawa: bierzemy papier pakowy, kładziemy go na spodnie, przypinamy szpilkami, aby się nie suwał, chwytamy kredkę w dłoń i kreślimy nią po szwie tak, aby się nam "odbił" :)
 
Forma przodu odrysowana:) Teraz przekręćmy spodnie tak, aby była widoczna linia podkroju kroku w tylnej części spodni - odrysujmy ją. Należy pamiętać, że tył jest szerszy i jego część jest wywinięta pod spód. Jak odrysujemy podkrój kroku to musimy spodnie delikatnie obrócić, by dojść do bocznego szwu.
Uwaga: zwykle w spodniach tylna cześć jest wyższa od przedniej. Ja postanowiłam formę uprościć i wyrównać wysokości przodu i tyłu, dlatego zaznaczona forma nie pokrywa się na zdjęciu z linią szwów, ale o tym za chwilę:) 
I w ten oto sposób mamy przed sobą dwie formy:) W taki prosty sposób możemy przerysować sobie również formy innych ubrań:)
Teraz musimy troszkę uprościć i dopasować do siebie formy.
Najważniejsze są dla nas linie podkroju kroku, biegnące po łuku oraz linie nogawek - zaznaczmy je za pomocą markera (proste linie nogawek przy pomocy linijki).
Teraz zajmiemy się formą przodu. We wzorcowej formie z Burdy dolna linia nogawek i górna linia wykroju biegną prostopadle do linii bocznej nogawek.
Aby uzyskać ten efekt musimy za pomocą ekierki wyznaczyć linię prostopadłą do linii bocznej nogawki, aby przeszła przez najwyższy punkt podkroju kroku.
Nasze nogawki będą miały 5 cm długości. Zaznaczmy tą długość na papierze. Wykreślmy drugą prostopadłą linię, która przejdzie nam przez punkt, który wyznacza ta długość.
I gotowe. Teraz pora na tył.
Zaczynamy od zaznaczenia długości nogawek (5 cm). Znów wykreślmy linię prostopadłą do linii nogawek, przechodzącą przez ten punkt.
Tył spodni jest często wyższy niż przód. Aby nasze obie formy - tył i przód - miały równą wysokość musimy wysokość tyłu dopasować do wysokości przodu. Zmierzmy w tym celu wysokość przedniej formy - moja ma 26 cm. Taką samą długość zaznaczam na wykroju tyłu. Wykreślam linię prostopadłą.
Aby nasze spodenki były luźniejsze poszerzmy nogawki przynajmniej o 5 cm :)
I gotowe:) Możemy wyciąć formy z papieru:)
Warto je odrysować ponownie na czystym kawałku papieru, aby nie ubrudzić materiału ołówkiem czy kredką:)

Dla chętnych:
Jeśli chcecie, aby Wasze spodenki miały zaokrąglone wcięcia na bokach, jak w spodenkach pokazanych poniżej, to na wykroju odrysujcie sobie na boku nogawek łuki posiłkując się małym talerzykiem albo szklanką:)
Uwaga: 
pamiętajcie, że nie jestem krawcową i wiele rzeczy robię po prostu na "chłopski rozum" :)

Wykrój na te spodenki możecie wykreślić też przerysowując na papier poniższe formy, które dla Was przygotowałam - pomogą Wam w tym wymiary (kliknijcie na obrazek, aby powiększyć):

Mając taki wykrój możecie uszyć proste spodnie o każdej długości (wystarczy przedłużać nogawki) i obwodzie (poszerzamy wykrój) i wysokości. Są idealne do spania, biegania, hasania po lasach czy śmigania po domu:) Na jego podstawie można zrobić też szorty da dziecka czy dorosłego mężczyzny (u panów musimy dodać kilkanaście cm u góry), przy czym należy zawsze pamiętać o uwzględnieniu wymiarów ciała:)

UWAGA 1: Te spodenki robiłam na mój obwód bioder (91 cm), ale są one raczej uniwersalne i będą dobre dla pań o obwodzie bioder 70-90 :) Drobniejsze panie mogą sobie zwęzić nogawki.
UWAGA 2: Wykrój nie uwzględnia podłożenia na tunel do gumy:)

cdn. - będziemy szyć spodenki.

Uściski,
Joanka:)

45 komentarzy :

  1. Joanka jesteś cudowna! Świetny tutek ;) Już się nie mogę doczekać szycia! Pozdrawiam, ach!

    OdpowiedzUsuń
  2. Rewelacja , może też się skuszę... a nogi ..co tam przecież jest lato , pozdrawiam :)))

    OdpowiedzUsuń
  3. chyba Cię ozłocę! Rewelacja, swoja przygode z ciuchami dla siebie chcialam zaczac wlasnie od szortow! nic tylko drukowac i przenosic na materialy :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Są naprawdę proste do uszycia - to dobra opcja na start:)

      Usuń
  4. Oświeciłaś mnie! Właśnie zaczęłam prucie mojej starej piżamy bo musze uszyć dwie piżamik na lato dla chłopców, bo po maratonie sklepowym wróciłam wczoraj wsciekła i zmęczona! - nie ma żadnych letnich piżamek dla 4 laetnich chłopców! Pewnie gdzieś są, ale nie byłam w stanie obejść wszystkich sklepów... Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Możesz sobie przerysować formy od piżamek chłopców i po problemie:D

      Usuń
  5. Pani Profesor od gatków :) super tutorial. Naprawdę solidnie zrobiony :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Potwierdzam i zgadzam się w 100% :)

      Usuń
    2. i ja się dopisuję!

      Usuń
    3. Świetne, poukładane, przejrzyste i konkretne:)
      Nic tylko szyć, nawet jak się ma dwie lewe ręce i dwie prawe nogi:)

      A hasełko "Nie poduszka, tylko gazie do łóżka" weszło do naszego domowego słownika..:)))) Dziecko mi się popłakało ze śmiechu..

      Usuń
    4. :D Dzięki dziewczyny!

      Usuń
  6. Super, super! Dzięki wielkie :D

    OdpowiedzUsuń
  7. Ojej, ale fajnie wytłumaczyłaś :) Żeby tylko moja córka nie zobaczyła, bo będę musiała uszyć dwie pary ...

    OdpowiedzUsuń
  8. świetne, na pewno skorzystam ;)

    OdpowiedzUsuń
  9. Gdzie ty wcześniej byłaś z tym tutkiem? :):) Ale, ale... może się skusze na jeszcze jedne spodenki, tym razem z jakiejś bawełny lub czegoś elastycznego. Czekam na ciąg dalszy :)

    OdpowiedzUsuń
  10. super....wyszperam jakiś materiał i sobie uszyję spodenki

    OdpowiedzUsuń
  11. hehe, pewnie mi nie uwierzysz, droga Joanko Z, ale właśnie dziś szyłam spodenki z wykroju Burda 5/2010, jak porobie zdjęcia to zamieszcze na blogu ;) a instrukcja świetna! jesteś niemożliwa :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Wszystko super, ale można jeszcze prościej.
    Wystarczy wziąć i rozkroić spodnie z lumpeksu lub takie, których już nie nosimy, a które idealnie otulały nasze pośladki. Przykładamy do szarego papieru i odrysowujemy. Jak na "chłopski rozum" to całkiem nieźle. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dokładnie, masz rację:) Też tak można:) Ale skoro już mamy takie portasy pod ręką to też je można wykorzystać:D

      Usuń
  13. Świetny tutek, w sam raz na wakacje...choć nie wiem dlaczego jakoś się spodni spodenek i wszystko co nogawkowe boje szyć. Może po prostu musi byc ten pierwszy raz.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Te spodenki na gumę w pasie nie są trudne:) Schody zaczynają się przy wszywaniu zamków. Tego typu szortów nie powinnaś się bać:)

      Usuń
    2. NIE bój się :) Mi się udało :D

      Usuń
  14. Dzięki Ci dobra kobieto. A ja już miałam zamiar pruć spodenki, żeby odrysować z nich wykrój :/

    OdpowiedzUsuń
  15. Pomysłowo :) Bardzo podobnie powstały moje superdresy :)

    OdpowiedzUsuń
  16. fajny i jasno napisany tutek, świetna wskazówka jak szybko zrobić wykrój - może kiedyś uda mi się go wykorzystać ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Warto pamiętać o tym sposobie z przerysowywaniem:) I to nie tylko przy robieniu wykroju spodenek:)

      Usuń
  17. ale mnie ubiegłaś :) teraz pozostaje mi pluć sobie w brodę że z lenistwa nie chciało mi się obrabiać zdjęć zrobiłam dokładnie taką samą instrukcję :D ale teraz nie wypada jej zamieszczać. Pomysł z odrysowanie spodni sprawdził się u mnie nie tylko na szortach ale i na długich spodniach i wreszcie mam porządną formę :) bo do tej pory z każdą było coś nie tak.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kasiu, no co Ty! Opublikuj też tego tutoriala skoro tyle się napracowałaś:) Ja też nie raz sobie podobnie w brodę plułam;)

      Usuń
  18. Dzięki, na pewno się przyda, szczególnie ten wymiarowany rysunek na końcu:)

    OdpowiedzUsuń
  19. Szyć,Szyć i tylko Szyć bende jutro ,hi hi hi
    gosiunia

    OdpowiedzUsuń
  20. aż mi się takich zachciało:)

    OdpowiedzUsuń
  21. Prosze prosze - tutoriale trzaskasz :) chyba się już obroniłaś? :)

    OdpowiedzUsuń
  22. Hej! Uszyłam :)Są fajnie, tylko podkrój tyłu trochę za krótki jak dla mnie:)Uszyłam bluzę do kompletu i mam piżamkę :D

    OdpowiedzUsuń
  23. Wrzucam do ulubionych, bo jako jedną z pierwszych rzeczy w życiu chce uszyć piżamę dla syna, a wykroju nie mam :)

    OdpowiedzUsuń
  24. Nabrałam ochoty na uszycie takich spodenek ale co zrobić jeśli w biodrach mam więcej niż 90cm?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wystarczy przesunąć proste linie boków o kilka cm, by poszerzyć wykrój :)

      Usuń
    2. Dziękuję, dla mnie jesteś mistrzynią:-)

      Usuń
  25. więcej na ten temat http://modoweporady.pl/69/jak-zrobic-spodenki-ombre

    OdpowiedzUsuń
  26. No i kurde mi nie wyszło, rzuciłam w kąt GRR. Wykroje całkiem cacy, po fastrygowaniu było ok, a jak przeszyłam to jakaś kicha wyszła. Z lewej za dużo, z prawej za mało, z tyłu odstaje. No nic, może jutro się odobrażę

    OdpowiedzUsuń

Będzie mi miło, jeśli zostawisz po sobie jakiś ślad :)