Jak uszyć spodenki - krok po kroku

19:44


Lekcja 2 - szyjemy spodenki.

Szycie spodenek nie jest skomplikowane i w zasadzie sprowadza się do kilku przeszyć. Osoby bardzo, bardzo cierpliwe mogą uszyć je ręcznie:) 
Potrzebujemy: kawałek bawełnianej tkaniny (świetnie sprawdzają się do tego stare prześcieradła czy poszewki:) ), mydełko krawieckie, szpilki, nożyce, agrafkę, igły, nici i gumkę (szer. 2 cm) o długości równej naszemu obwodowi bioder. Potrzebny jest też nam wykrój :) 

Jak wykonać wykrój - patrz: Lekcja 1 - KLIK

Po przygotowaniu wykroju układamy nasze formy na złożonej na pół tkaninie (prawą stroną do środka). Uważajmy na to, aby formy ułożyć wzdłuż wątku tkaniny - nie po skosie! Bo nam się spodenki będą deformować. 
Odrysujmy formę przodu i tyłu. Zaznaczmy zapasy: dodajmy 1,5 cm na podłożenie dolnej linii nogawek, u góry 5,5 cm (4 cm na tunel na gumkę i 1,5 cm na podłożenie), w pozostałych miejscach dodajmy 1 cm a zapasy na szwy. Wycinamy.
Zepnijmy ze sobą złożone części szpilkami (jeśli czujecie się niepewnie to lepiej przefastrygujcie) i przeszyjmy  wzdłuż zaznaczonych linii.
Po przeszyciu zabezpieczamy brzegi zygzakiem lub ściegiem overlockowym.
Rozkładamy przeszyte części i spinamy (lub fastrygujemy) wewnętrzne boki nogawek. Zszywamy i obszywamy brzegi.
Teraz zszywamy boczne szwy nogawek i obszywamy brzegi.
Podkładamy dolne brzegi nogawek. Jeśli macie ochotę wszyć koronkę to też ją przyfastrygujcie. Przeszywamy :)
Teraz pora zabrać się za górną krawędź: wykonujemy podłożenie na granicy pierwszej linii (1,5 cm) i zaginamy, tworząc 4-centymetrowy tunel.
Przeszywamy tunel na maszynie. Pamiętajmy, aby nie przeszyć do końca - zostawmy ok. 3 cm nieprzeszyte, aby mieć którędy wciągnąć gumkę:) Ja dodatkowo przeszywam jeszcze spodenki przy górnej krawędzi. Dzięki temu gumka lepiej leży w środku i się nie przekręca :)
Wciągamy gumkę za pomocą agrafki, zszywamy ze sobą jej końce i...
i gotowe:) Możemy cieszyć się nowymi szortami :D

Uściski,
Joanka :)

You Might Also Like

45 komentarze

  1. bardzo! bardzo! bardzo podoba się

    OdpowiedzUsuń
  2. Anonimowy2/7/12

    genialne! :*

    OdpowiedzUsuń
  3. jaśniej opisać już nie można. :) teraz tylko potrzebna mi chwilka wolnego czasu. :)))

    OdpowiedzUsuń
  4. cieszysz się ??:) hihihi superaśne kropy!! No teraz to jesteś Pani dr habilitowana :) i z tym przeszyciem na górze tunelu to ja bym jeszcze Ci dorzuciła Honoris Causa :)muszę spróbować bo zawsze mnie wkurza jeśli się guma kręci.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Najpierw to ja chcę magistrem zostać:D A to nie kropki tylko kwiatki ;D

      Usuń
    2. hahahah no tak a ja ślepa jestem ...nie wiem co mi się tak napisało kropki :) nawet jakbym nie patrzyła to przecież widać jak byk że to kwiatuszki...ech może powinnam iść się przespać :) a na magistra przyjdzie pora hihihih:)

      Usuń
  5. Bardzo przystępny przewodnik :D

    OdpowiedzUsuń
  6. Super materiał wybrałaś do tych spodenek :) wyszły pięknie!

    OdpowiedzUsuń
  7. Samo szycie to juz nie takie straszne - choc pierwsze portki dla lalki na maszynie to odwalilam - najpierw zszylam tunel na gumke a potem zaszylam boki :-X A pomysl z przeszyciem nad gumka - genialny - jutro biore wszystkie spodenki dzieci z przekrecona gumka i przeszywam! Pozdrawiam moja ulubiona nauczycielke szycia!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Do nauczycielki szycia to mi jeszcze daleeeeeko:)

      Usuń
  8. świetne :) fajnie jest podglądać kogoś przy pracy :)

    OdpowiedzUsuń
  9. wspaniale, wspaniale - ale tkanina proszę PANI - MIÓD MALINA, jak to mówi inna Pani :)))

    OdpowiedzUsuń
  10. Bardzo ładne. I kurczę taki prosty sposób, dlaczego nie kilka dni wcześniej? DLACZEGOooo...??? .. a ja się nada naginam z moimi :D

    OdpowiedzUsuń
  11. Superaśne!:) I materiał cudny:)

    OdpowiedzUsuń
  12. Są świetne :) Rozbrajające:)

    OdpowiedzUsuń
  13. Super są! Na pewno wypróbuje tą metodę! Ja ostatnio uszyłam sobie takie spodenki do spania ale ze zmodyfikowanego wykroju Burdy i nie leżą perfekcyjnie, więc cały czas szukam i szukam :P

    OdpowiedzUsuń
  14. Urocze te portaski!
    W kwestii, która mnie nęka: tył spodenek powinien mieć lekko wydłużoną linię kroku, w stosunku do linii bocznej (między linią boczną tyłu a linią talii nie powinno być kąta prostego, tylko lekko rozwarty) To jest zapas gwarantujący komfort podczas siadania :)
    Tym szortkom pasowałyby bardzo łukowate podcięcia boczne w nogaweczkach. Byłyby wówczas baardz vintage :D
    Śliczne.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Anonimowy4/7/12

      nic nie wykumałam O_O xDe ,ale ja wiele żeczy nie kumam

      Usuń
    2. Dzięki Brumm za tą konstruktywną uwagę:) Zgadzam się z Tobą w tych niuansach. Porównywałam cały czas te wykroje z wykrojami Burdy - szerokość tylnych nogawek jest OK, tylko linia łuku mogłaby iść trochę głębiej i wtedy podkrój kroku wyszedłby dłuższy i byłoby na pupę więcej miejsca:) Hmmm.. wykrój burdy ma prostopadłą linię talii i boczną, więc się tego trzymałam, tym bardziej, że jest dużo wygodniej uszyć tunel:) Wszystko przetestowałam wcześniej na sobie i jest ok, gatki są wygodne, komfortowe podczas siadania i z tyłu co ma być zasłonięte to jest zasłonięte:D

      Usuń
  15. Anonimowy4/7/12

    nie mam maszyny do szycia,ale coś wymyśle
    Gosiunia :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Anonimowy4/7/12

    W lekcji 1 podkroje kroków w formach są skierowane w przeciwną stronę. Dlaczego w lekcji 2 po przewróceniu na lewo są skierowane w tą samą? :O

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To nie ma różnicy jak położymy formę, bo i tak musimy wykroić ją po dwa razy na złożonej tkaninie. Jak wytniemy to i tak otrzymujemy lewą i prawą część, które są dla siebie lustrzanym odbiciem:)

      Usuń
  17. Witaj ! Szukałam, jak zakończyć makramową bransoletkę i przepis znalazłam właśnie u Ciebie. Dziękuję:) Bardzo mi się przydał :) Pozdrawiam serdecznie :))
    http://najbardziejlubie.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  18. Anonimowy5/7/12

    Dzięki za pomysł! Spodenki uszyte, wygodne, obyło się bez maszyny! :)
    Pozdrawiam :))

    OdpowiedzUsuń
  19. To wygląda jak pościzna w Twoim tutku :)) świetny materiał :)

    OdpowiedzUsuń
  20. Świetny blog , super spodenki . Oczywiście obserwuję ;)
    Pozdrawiam.
    http://trendy-dummy.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  21. Ciekawy tutek, warto się posłużyć :) spodenki dobre na lato i jako dół od piżamy :)

    OdpowiedzUsuń
  22. Jak już opanuję swoją maszynę - na pewno to będzie jedna z pierwszych rzeczy, które uszyję [albo przynajmniej spróbuję] ;)

    OdpowiedzUsuń
  23. Boskie te Twoje spodenki, muszę takie sobie uszyć wg Twojego projektu

    OdpowiedzUsuń
  24. Dzisiaj skończyłam robić spodenki wg Twojego instruktażu. Wyszły super. Dziękuje. Jutro pochwalę się na blogu.

    OdpowiedzUsuń
  25. Anonimowy25/7/12

    Świetny tutorial Joanko!
    właśnie uszyłam sobie piżamkowe spodenki wg Twoich wskazówek, nie są może idealne i bezbłędne, ale są moją dumą! bo dla mnie to pierwsze spodenki, a Ty masz w tym swój ogromny udział. Bardzo dziękuję :))
    Pozdrawiam, Justek :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się ogromnie:):):) Trochę się bałam, że tutek zakończy się klapą, ale jak dochodzą wieści o kolejnych uszytych spodenkach to cieszę się ogromnie i czuję się pewniej. Może odważę się jeszcze na jakiś "szyciowy" tutorial:)

      Usuń
    2. koniecznie! czekam z niecierpliwością! :)

      Usuń
  26. Właśnie skończyłam. według Twojego tutorialu uszyłam swoje pierwsze w życiu spodenki ! :)) dzięki za pomoc :)) bardzo się przydała :D

    OdpowiedzUsuń
  27. Hej, również dołączam do grona dziewczyn, które wg. Twojego tutoriala 'spłodziły' super spodenki ;) Materiał to biała bawełna w granatowe groszki + wcięcie boczne z koronką :> Były to moje pierwsze spodenki, więc tym bardziej się cieszę, że wyszły(i to jak!). Korzystałam z przygotowanego przez Ciebie wykroju. Mam tylko pytanie właśnie do wykańczania tych łuków w nogawkach, mizernie mi to szło a niedoskonałości zakryłam koronką(drugi raz niepotrzebnie przeszyłam nogawki). Chcę coś podobnego zrobić w koszuli, ale tym razem musi być 'perfect'. Masz na to jakiś sposób? :)
    Pozdrawiam
    Amelia z okolic Gdańska

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się:) Łuki należy naciąć delikatnie na końcach i podłożyć. Najlepiej jest je sfastrygować, potem przyfastrygować koronkę i zszyć wszystko razem:)

      Usuń
  28. Świetne, dziś sobie uszyję kolejne szorty, tym razem z Twojej instrukcji i z zaokrągleniami. Albo może z koronką :-)
    Dziękuję bardzo za tutoriale

    OdpowiedzUsuń
  29. Wspaniałe spodenki, przepięknie wyszły :D

    OdpowiedzUsuń
  30. Anonimowy27/8/15

    Super, wydaje się to takie proste :) Ja mam problem z nauką szycia jak patrze tylko na zdjęcia. Czasem potrzebuję, żeby ktoś mi dosłownie ręką poprowadził :P Może tym razem się uda, ale żeby trochę więcej się nauczyć zapisałam się na kurs w fajnym miejscu na Kaszubach. Mają tam często jakieś kursy i szkolenia w temacie szycia, rękodzieła, aranżacji wnętrz itp. Mam nadzieję, że jakoś sprawniej mi to będzie szło. Jakby ktoś tu był zaintresowany to polecam- można wypocząć i nauczyć się nowych rzeczy :) http://www.siedlisko-klodno.pl/wypoczynek-i-hobby

    OdpowiedzUsuń
  31. Anonimowy9/9/16

    Spodenki są świetne! Jest to moja pierwsza własnoręcznie uszyta rzecz ;)
    Wszystko jasno i klarownie opisane.
    Polecam wszystkim :D

    OdpowiedzUsuń
  32. Niby takie proste, a mi jakieś koślawe wyszły, okazało się, że nie równo wymierzyłam, no nic idę je poprawiać :P

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Działaj, działaj- powodzenia! :)

      Usuń

Będzie mi miło, jeśli zostawisz po sobie jakiś ślad!

Uprzejmie uprzedzam, że wszelkie komentarze wystawiane przez firmy, będące próbą podbicia pozycjonowania swojej strony będą kategorycznie usuwane. Lubię swojego bloga, lubię grzyby, nie lubię pasożytniczych hub!

Facebook

INSTAGRAM

Subscribe